Skip to content

Verotus

Kerro meille, mikä verotuksessa mättää, mikä siinä on hyvää tai miten sitä tulisi kehittää. Ja veromuotojahan on lukemattomia; tulovero, pääomavero, arvonlisävero, ajoneuvovero, alkoholivero, makeisvero jne…

16 kommenttia leave one →
  1. Jari permalink
    20.10.2010 12:45

    Verotus OK, jos saa rahalle vastinetta. Veroilla ylläpidetään yhteiskunnan palveluja. Yksityisyrittäjän verotus tulisi suhteuttaa tulotasoon, ei siis tappaa potenttiaalista lypsettävää lehmää joka voi tuonnempana jopa työllistää.

  2. Simo permalink
    16.12.2010 16:55

    Palkkaveroa pikkuisen kiristämällä saadaan valtiontalous kuntoon. Kiristysvaraa on nyt reippaasti, kun veroa on 10 vuotta alennettu. Viinan ja autojen veroja voi myös nostaa. Jokainen voi ihan itse päättää, kuinka paljon niitä haluaa maksaa.

    • Tommi permalink
      29.1.2011 16:24

      Tuskin saadaan. Eduskunta pitää huolen, että lisätulot käytetään.

      Valtiontalous saadaan kuntoo säästöillä. Esim. kuntien valtionavuista saa miljardisäästöt. Kunnat täytyy pakkoliittää järkevän kokoisiksi. Maassa on noin sata kuntaa, joissa 40% kunnan työvoimasta on kunnalla töissä.

      Sosiaalisista tulonsiirroista ja yritystuista saadaan myös merkittäviä säästöjä, varsinkin niiden jakokoneistosta. Esim. yritystukia jakaa Talouselämä-lehden mukaan yli 4000 virkamiestä. Kelaa pyörittää 5700 virkamiestä, veroja kantaa 5000 virkamiestä jne. jne.

      • Simo permalink
        30.1.2011 13:33

        ”Säästöt” on jo nähty. Esko Ahon ajoista vuodesta 1991 eli 20 v on hoettu säästöä, leikkausta, juustohöylää ja taas säästöä. Mitään suurempaa muutosta ei ole saatu aikaan. Osa peruspalveluista on toki romutettu. Isot velat on niskassa, vaikka 20 vuotta on säästetty. Säästämällä ei tässä maassa saada kummoisia rahansäästöjä aikaan, valitettavasti, joten konstiksi jää verotus.

        Säästäminen on siksikin tehotonta, että kaikki säästöt tehdään ilman irtisanomisia. Jokainen ymmärtää, ettei mitään säästöä tule, kun palkat maksetaan entiselle määrälle virkamiehiä. Yritystuki on kaiken huippu. Kannattavia yrityksiä verotetaan sen takia kovempaa, että saadaan surkeille tukiaiset ja tekohengitykset maksettua, ettei vain kukaan raukka jää työttömäksi.

      • 31.1.2011 00:11

        Kun Simo totesi, että säästöt on jo nähty jo Ahon hallituksesta lähtien, niin tämä ei valitettavasti pidä paikkansa. Suomessa on tehty näennäissäästöjä, mutta todellisuudessa Suomen hallinnon byrokratia on vain paisunut. Säästöt eivät todellakaan tarkoita toimivien käsien ja jalkojen (hoitajien, poliisien, siivoajien yms) karsimista vaan ylisuuren keskijohdon ja siihen liittyvän hallintobyrokratian karsimista. Tämä porras ei tuota suoraan lisäarvoa ja kun tämä resurssi saadaan tuottavaan työhön, tällöin tapahtuu ei vain säästöä, vaan tuoton lisäystä. Ks. tästä esim. Täysmuutos -ryhmän julkilausuma Suomi 600 000 vs. Saksa 250 000 virkamiestä per 5 milj. asukasta.

      • Tommi permalink
        30.1.2011 17:11

        ”Säästäminen on siksikin tehotonta, että kaikki säästöt tehdään ilman irtisanomisia. Jokainen ymmärtää, ettei mitään säästöä tule, kun palkat maksetaan entiselle määrälle virkamiehiä.”

        Juurikin näin. Tosin suurten ikäluokkien eläköityminen helpottaa tässä, jos vaan halutaan. Eli päätetään, että virkoja ei täytetä nykyisen haltijan jäädessä eläkkeelle. Silti itsekin suosisin irtisanomisia nopeiden säästöjen aikaansaamiseksi.

        ”Yritystuki on kaiken huippu. Kannattavia yrityksiä verotetaan sen takia kovempaa, että saadaan surkeille tukiaiset ja tekohengitykset maksettua, ettei vain kukaan raukka jää työttömäksi.”

        Yritystukia maksetaan lähinnä siksi, että saadaan työllistettyä 4000 virkamiestä erilaisissa kehitys- ja hautomohankkeissa. Arvio ei ole omasta päästäni vaan Talouselämä-lehdestä. Sen sijaan omassa päässä on aika helppo muuttaa tuo 4000 virkamiestä rahaksi: 300-400 miljoonaa. Lisäksi palvellessaan yksityistä talouselämää nuo 4000 virkamiestä voisivat maksaa veroja 40-60 miljoonaa.

      • 31.1.2011 00:12

        Tämä on villakoiran yksi ydin. Juuri näin on asia.

      • Simo permalink
        31.1.2011 00:31

        Kuten totesin, säästöjä on luvattu 20 vuotta. Miten noviisit perussuomalaiset saisivat aikaan mitään, kun kokeneemmatkaan eivät ole edes pakon edessä onnistuneet? Kaikki kunnia yritykselle, mutta tulokset voi nähdä jo etukäteen. Samalla tavalla käy kuin taannoin SMP:lle työttömyyden poistossa. Puheet on kovat, mutta julkinen sektori ei kun paisuu samalla, kun palvelu heikkenee ja verot nousevat. Tuo byrokratiapuhe on vanha silmänkääntötemppu, jolla sahataan vaalikarjaa linssiin. Samat oli puheet jo 90-luvulla, byrokratiaa piti karsia, mutta kuinkas kävi.

      • 31.1.2011 00:54

        Jokainen, joka allekirjoittaneen tietää ja tuntee, tietää, etten puhu toisin kuin mihin kyvyt riittävät. Näin ollen vertaus vanhaan maailmaan ja toisten tekemisiin on täysin turha ja tarpeeton allekirjoittaneen kohdalla.

    • 29.1.2011 21:24

      Palkkaveroa pikkasen kiristämällä valitettavasti valtiontaloutta ei saada lähellekään kuntoon. Eri asia on, onko tähän kiristykseen ns. ”varaa”. Kuitenkin lähtökohta on, että ne rahareiät, joita byrokratiassa on, on saatava ensin tukittua. Viime kädessä nostetaan veroja, koska verojen nostaminen on loputon tie, joka mahdollistaa järjettömän byrokratian kasvattamisen ja leväperäisen taloudenpidon julkisessa hallinnossa. Näin ollen veronkorotusten kautta taloutta ei ole järkevä lähteä hoitamaan.

      • Tommi permalink
        30.1.2011 08:38

        Puhu sitten sille kaimallesi Soinin Timpalle järkeä, ettei haikaile hallitusyhteistyötä demareiden kanssa. Onhan SDP:llä ylivoimaiset näytöt kilpailukykyä rasittavasta politiikasta.

        Miksi kansantalouden kasvaessa julkisen sektorin ja tulonsiirtojen täytyy kasvaa vielä nopeammin?

        Sana hyvinvointivaltio näyttää tarkoittavan sitä, että pyritään valtioon joka voi paksusti, mutta kansalaiset toimivat vain maksumiehinä.

      • 31.1.2011 00:06

        Älä huoli velihyvä. Puhun varmasti järkeä. Olen samaa mieltä kaikesta, mitä vastasit hyvinvointivaltion nykyisestä tilasta ja demareiden perustoimintamallista.

      • Tommi permalink
        27.2.2011 12:16

        Et Timo (Rope) päässyt sitten vaikuttamaan puolueesi vaaliohjelmaan? Aika tavallan näyttää olevan demareiden ja vasemmistoliiton välimaastossa. Missä on työllisyyttä tai yrittäjyyttä tukevat elementit?

        Sorry, ääneni menee entistä suuremmalla varmuudella Kokoomukselle. He sentään haluvat kompensoida pääomatuloverojen noston yhteisöveron alennuksella ja kulutusverojen noston palkkatulojen verotusta alentamalla. Paljon on siinäkin ohjelmassa korjaamisen varaa, mutta sentään joitakin hyviä elementtejä. Persujen ohjelmasta en löytänyt mitään hyvää.

      • 5.3.2011 17:45

        Hyvä Tommi. Asia ei ole niin, etten täysmuutos-ryhmäni kanssa päässyt vaikuttamaan perussuomalaisten vaaliohjelmaan, vaikken sitä itse olekaan ollut laatimassa. Sen voin todeta, että täysmuutosryhmän yritysverotus ja -toimintaan liittyvät linjaukset on vaalityöryhmän kautta kirjattu ohjelmaan. Ilman toimiamme sisällöt saattaisivat olla muuta. Tärkeätä on mm., että alv-prosenttia ei nosteta, kuten kokoomus ehdottaa. Toinen kriittinen kohta on 9 % tuotto pääomalle eli verovapaa osinko, joka on perussuomalaisten ohjelmassa. Tämä kanta poikkeaa siis hetemäen verotyöryhmän esityksessä oli. Kolmas tärkeä asia on vähäisen toiminnan alv- alarajan nosto, jota ei ole Kokoomuksen paperissa. Jokainen äänestää luonnollisesti ketä haluaa, mutta voin taata, että yrittäjämielisempi ohjelma on perussuomalaisilla kuin kokoomuksella. Lisäksi voin todeta, että huomenna tulee seuraava yrittäjän toimintaa edesauttava esitys täysmuutosryhmältä. Näin ollen toimintamme tulee näkymään perussuomalaisten toiminnassa ja isosti.

  3. Simo permalink
    27.2.2011 13:23

    Tommi, kokoomuksella on pakonomainen tarve miellyttää keskivertopalkansaajaa, jolla on kohtuullinen palkka muttei suurempia pääomatuloja. Pääomavero pistetään progressiiviseksi ja osingot päätyvät lopulta verolle, sanon Simon sanoneen. Persut ja kokoomus hallituksessa junailevat asiat niin, että yrittäjä on maksumiehenä ja työläiset + työttömät saamapuolella.

  4. Sulo permalink
    7.3.2011 02:10

    Suomen talouden ja yhteiskunnan rakenteellinen ongelma ja sen saatanallinen pirunnyrkki on ylisuuri julkinen sektori. Sen verotulojen tarve on johtanut mielipuolisuuttaa hivelevään verotukseen, jota nykypuolueet edelleen vain haluavat kasvattaa.

    Tilanne johtuu siitä, että koko verorakennelman perustana on KATEUS, ja siitä seuraava ideologia TULOJEN TASAUKSESTA. Tämä on aatteellisesti perusteltua verotulojen UUDELLEENJAKOA, jossa rahaa annetaan uutterammilta ja ahkerammilta, ei pelkästään yhteisesti sovittuihin järkeviin menoihin, vaan myös laiskoille ja tapavetelehtijöille.

    Ensinnäkin, jo tämä sosialistisen ”distributiivisen oikeudenmukaisuuden” periaate pitää hävitttää. Sen pääilmenemiähän ovat progressiivinen ei-kannustava työtulojen verotus, ja
    mantran lailla hoettava ”oikeudenmukaisuus”, tavoitteena kiristettää yrittäjän palkan ja omistajien pääomakorvauksen eli -koron eli osingon verotusta.

    Mutta kummatkaan eivät ole mitään PAKKOJA ! Tässä mennään nyt suotta Sosialismin Ehdoilla. Sinne piti heittää sitä hiekkaa jo T.Valon aikana !

    Suomen karmean tilanteen on saanut aikaan se, että tuottavuuden noustessa ”jakovarayhteiskunta” on huomannut saavansa veroautomaatista koko ajan lisää verorahaa julkisen koneiston käytettäväksi. Tästä rahasta on voitu ja voidaan mielikuvituksellisia uusia perusteita käyttäen jakaa koko ajan enemmän ja enemmän rahaa etujen saajille – etenkin äänekkäille ja etujärjestöjen tukemille työikäisille (vaan ei erityisen työhaluisille), työttömille ja opiskelijoille.

    Samaan aikaan todelliset kaikkien hyväksymät sosiaalisen avun ja tulonsiirtojen varassa elävät on jätetty tässä toisen pään ”uusjaossa” heitteille. Vanhusten kaltoinkohtelu on häpeällistä jopa luonnonkansojen mittapuulla, ja apua tarvitsevia vammaisia, kroonikoita, sairaita on riittämiin. Lapsia ja nuoria tulee autettavaksi yhä enemmän, samaan aikaan kun heidän vanhempansa nauttivat ”sosiaalihuoltovaltion” toimeentuloturvasta lähikapakassa. Nuorten huumeidenkäytön aiheuttama mielenterveyspalvelujen tarve on räjähtämässä käsiin.

    Näin siis koneiston verovarat valuvat vääriin kohteisiin. Mutta on myös niin että joutenolokorvauksia ei työn hinnoittelumekanismien ja yleisen kustannustason takia voida korottaa palkkojen tasalle, koneistolle on jäänyt ”ylimääräistä rahaa”, jota se on alkanut lapioida ensin kehitysavun, ja sittemmin maahanmuuton ja ilmastonmuutoksen kaltaisiin Mustiin Aukkoihin. Koneisto keksii yhä uusia ja uusia menokohteita, ja enentää kustannuksiaan.

    On astuttu systeemisen korruption tasolle, jossa poliitkot, puolueet ja etujärjestöt ovat keksineet että ne voivat rankaisematta ottaa yhteisestä pussista miten haluavat, mihin haluavat, ja vielä laadituttaa lakeja suojelemaan tätä toimintaa.

    Tämä kehityskaari voi johtaa vain valtiokonkurssiin. Holtiton meno on lopetettava, sillä valtiolaiva menee jo kuuttakymppiä koskeen.

    Ainoa ratkaisu on verotarpeen merkittävä alentaminen julkista sektoria alasskaalaamalla, ja näin syntyneen säästön ohjaaminen veroalennuksina takaisin ihmisten ja yritysten ostovoimaksi ja investointivaraksi.

    Vain veroja alentamalla voidaan luoda uusia yrityksiä ja työpaikkoja, luoda ostovoimaa ja kulutuskysyntää (näille uusille yrityksille), vähentää työttömyyttä ja sen menoja, kasvattaa verotuloja, ja palauttaa sisäistä kotimaista ja ulkoista kilpailukykyämme.

    Sisäinen kilpailukykymme on kohta menetetty kokonaan, kun ulkomaalaiset tekevät jo suuren osan maan töistä, ja samaan aikaan sadoille tuhansille suomalaisille maksetaan joutenolosta.

    Hirmuinen osuus nuorista, 25% on työttömänä – suuri osa jopa vapaaehtoisesti, sosiaaliturvan ”liian hyvän” tason ansiosta, ja sen taloudellisen faktan takia että nykyisellä vero- ja kustannuskierteen tasolla matalapalkka-aloilla ei juuri tule toimeen edes yrittäjä itse, saati sitten voisi palkata esim. nuoria töihin.

    Hyvin ansaitsevalla suomalaisella ei ole varaa ostaa ansaitsemallaan palkalla toisen suomalaisen työtä laillisesti – miten voisi, kun julkisen sektorin verokiila on jo noin kaksinkertaisen yrityskatteen suuruinen, ja järjettömän palkkaprogression ansiosta pitäisi tienata vuorineuvostason palkkaa.

    On selviö, että koko julkisen ja verotalouden mopo sivuvaunuineen on karannut pitkälti metsähallituksen puoleltakin jo seuraavalle palstalle.

    Julkista sektoria on alettava aivan radikaalisti karsia. Tarvitaan kertaluokkana vähintään 5-10% kokonaissäästö eli useamman miljardin säästö vuositasolla seuraavina vuosina. Joku Urpilaisen ”500 miljoonan leikkaukset” vastaa täydelleen vasemmiston työvoimahallinnon tempputyöllistämistä – merkityksetöntä puuhastelua.

    Toimenpiteitä ja kohteita menojen vähentämiseksi, joilla samanaikaisesti alennetaan veroja ja maksetaan pois velkaa :

    – Leikataan pois suuri osa tehottomasta ja korruptioon päätyvästä kehitysavusta maailmalle,

    – rajoitetaan merkittävästi nykyistä typerää ja hyödytöntä maahanmuuttoa ja sen kustannuksia,

    – lopetetaan mm. ilmastonmuutoksen varjolla tapahtuva rahojen jakelu maailmalle

    – lopetetaan toisen asteen ja korkea-asteen kouluista ja yliopistoista koulut ja linjat joille ei ole opiskelijoita, vaan joita käytetään maahanmuuton kulisseina. Tutkinnassa lienee noin 100 miljoonan väärinkäytökset aikuiskoulutuspuolellakin..

    – rajoitetaan korkeakoulujen opiskeluaikaa, useampien tutkintojen opiskelumahdollisuutta, ja opiskelua tietyn ikärajan jälkeen.

    – asetetaan ehdottomasti korkeakouluihin lukukausimaksut, joilla karsitaan notkuja ja bilettäjiä pois kalliita opiskelupaikkoja viemästä. Win-win-säästöt ja tuotot

    – vähennetään hävikkiä ja tyhjäkäyntiä kaikissa ”ilmaispalveluissa”. Koska mitään ”ilmaista” ei pidetä arvossa, laitettakoon mm. käyntimaksut terkkareihin per kerta 5-10 e, kouluruoka maksulliseksi 3-5 e/pv, jne. Kouluruokaa ei ole pakko syödä jos ei halua, mutta ”ilmaiseksi” sitä ei tarvitse myöskään heitellä pois. Win-win tässäkin, kulut vähenee ja saadaan tuottoja.

    – samalla kun kaikkia veroja alennetaan, alennetaan myös työttömyys- ja muita aikuisväestön päivärahoja. Osa tuesta muutetaan henk.koht. ruoka- ja vaatekupongeiksi. Porkkanana töihin menosta veroalennus esim. 250 perusvähennys vain palkkatuloverosta/kk, ja työmatkakulut täysin vähennyskelpoisiksi. Liikkuvuutta ja työn vastaanottohalukkuutta on oleellisesti lisättävä.

    – maatalous- ja yritystukia voidaan supistaa. Etenkin niiden parissa puuhavaa T&E/ELY/TEKES jne- infraa VARSINKIN supistettava. Työvoimatoimistot suunnilleen ajettava alas – hyödytön KELAn jatke. Töitä haluavat ovat jo vuosia menneet Eilakaisloihin jne !

    – puolustusvoimat tuokoon joukot ja kaluston kotimaahan. Vastaava säästö.

    – kulttuurin ja taiteen puolella on varaa supistaa. Lahjatonta muka-taiteilijaa on yllin kyllin. Yksityiset ja sponsorit tukekoon enemmän. Näyttelijän koulutus maksaa 0,25 miljoonaa – ja työllistyy vielä kunnalliseen teatteriin veroelätiksi loppuiäkseen ! Ei kovin tuottavaa..Erilaiset näyttelijä-, sirkuspelle- jne koulutukset supistettava, yksityistettävä.

    – puoluetukia vähennettävä. Uskonnollisten yhtymien tukia vähennettävä. Kirkollisvero pois yrityksiltä !

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: