Perussuomalaisten Täysmuutos-ryhmän kannanotto osinkoverouudistukseen
Hetemäen työryhmä on valmistellut kokonaisverouudistuksen. Siinä yhtenä keskeisenä osana on yritys- ja pääomaverotuksen muutos. Perussuomalaisten Täysmuutos-ryhmä vastustaa kaavailtua uudistusta. Veromuutos ehkäisee osakeyhtiömuotoisten kasvuyritysten toimintaedellytyksiä.
Esitys tulee nostamaan merkittävästi osakeyhtiömuotoista yritystoimintaa harjoittavien yrittäjien verotusta erityisesti niissä tapauksissa, joissa yrityksessä on nettovarallisuutta. Tämä ehkäisee yrittäjien innokkuutta investoida yritykseensä ja sitä kautta kasvattaa yritystään. Yritysten kasvu puolestaan mahdollistaa suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämisen mm. lisäämällä työpaikkoja ja kasvattamalla verotuloja.
Lisäksi kaavailtu yritysverouudistus vähentää kunnille tulevaa osuutta maksetuista veroista, mikä tulee heikentämään kuntien mahdollisuuksia selvitä niille asetetuista velvollisuuksista. Perussuomalaisten Täysmuutos-ryhmä ei näe mitään syytä ja perustetta muuttaa nykyistä toimivaa yritys- ja pääomaverotusta. Esitetty muutos vain kasvattaa yrittäjien veroastetta ja ehkäisee uusien yritysten syntymistä ja yritysten kasvattamishaluja.
Esimerkki muutoksen vaikutuksista
Nykyinen verotusmalli | euroa | Esitetty uudistus | euroa | |
Osakeyhtiön verotettava tulo | 135 135,14 | Osakeyhtiön verotettava tulo | 135 135,14 | |
Yhteisövero 26 % | 35 135,14 | Yhteisövero 22 % | 29 729,73 | |
Yrityksen tulos verojen jälkeen | 100 000,00 | Yrityksen tulos verojen jälkeen | 105 405,41 | |
Yrityksen nettovarallisuus | 200 000,00 | Yrityksen nettovarallisuus | 200 000,00 | |
Osinko (50 000 euroa tuloksesta jää yritykseen, loppu nostetaan) | 50 000,00 | Osinko (50 000 euroa tuloksesta jää yritykseen, loppu nostetaan) | 55 405,41 | |
Osingon verotus | Osingon verotus | |||
Verovapaata 9%:n tuotto nettovarallisuudelle | 18 000,00 | Oletus, normaalituotto 3,9% nettovarallisuudelle | 7 800,00 | |
Ylimenevä osuus jaetaan: | 32 000,00 | – josta verovapaata 65 % | 5 070,00 | |
– Verovapaaksi pääomatuloksi 30 % | 9 600,00 | – josta pääomatuloa 35 % | 2 730,00 | |
– Veronalaiseksi ansiotuloksi 70 % | 22 400,00 | Ylimenevä osuus veronalaista pääomatuloa | 47 605,41 | |
Pääomatulo yhteensä | 50 335,41 | |||
Vero (laskettu vero.fi-palvelun verolaskurilla, oletus kunnallisvero 19,25 %, ei kirkollisveroa, ei muita tuloja kuin yrityksestä saadut tulot) | ||||
Ansiotulovero | 3 838,55 | Pääomatulon vero 30 % | 15 100,62 | |
Tulot verojen jälkeen | 46 161,45 | Tulot verojen jälkeen | 40 304,78 | |
Verot yhteensä (osakeyhtiö + osakas) | 38 973,69 | 44 830,35 | ||
Tästä seuraa se, että osakkaan veroaste nousee 293 %, nettotulot pienenevät -13 % ja maksetut verot nousevat 15 %. |
Esimerkki 2
Nykyinen verotusmalli | euroa | Esitetty uudistus | euroa | |
Yrittäjä nostaa palkkaa 2000 euroa / kk | Yrittäjä nostaa palkkaa 2000 euroa / kk | |||
Osakeyhtiön verotettava tulo | 67 567,57 | Osakeyhtiön verotettava tulo | 67 567,57 | |
Yhteisövero 26 % | 17 567,57 | Yhteisövero 22 % | 14 864,86 | |
Yrityksen tulos verojen jälkeen | 50 000,00 | Yrityksen tulos verojen jälkeen | 52 702,70 | |
Yritykseen jätetään voittovaroja | 20 000,00 | Yritykseen jätetään voittovaroja | 20 000,00 | |
Osingot | 30 000,00 | Osingot | 32 702,70 | |
Nettovarallisuus | 70 000,00 | Nettovarallisuus | 70 000,00 | |
Tuotto-osuus 9% | 6 300,00 | Oletus, normaalituotto 3,9% nettovarallisuudelle | 2 730,00 | |
Ylimenevä osuus jaetaan: | 23 700,00 | – josta verovapaata 65 % | 1 774,50 | |
– Verovapaaksi pääomatuloksi 30 % | 7 110,00 | – josta pääomatuloa 35 % | 955,50 | |
– Veronalaiseksi ansiotuloksi 70 % | 16 590,00 | Ylimenevä osuus veronalaista pääomatuloa | 29 972,70 | |
Ansiotulot yhteensä | 40 590,00 | Pääomatuloa yhteensä | 30 928,20 | |
Pääomatulot | 13 410,00 | Verot pääomatulosta | 9 278,46 | |
Ansiotulovero | 10 526,56 | Ansiotulot | 24 000,00 | |
Tulot verojen jälkeen | 43 473,44 | Ansiotulovero | 3 924,12 | |
Verot yhteensä (osakeyhtiö + osakas) | 28 094,13 | Verot yhteensä | 13 202,58 | |
Tulot verojen jälkeen | 43 500,12 | |||
Verot yhteensä (osakeyhtiö + osakas) | 28 067,45 |
Tässä esimerkissä kokonaisvaikutus ei olisi merkittävä. Ainoa, mikä on merkittävä, on se, että ansiotulojen osuus tippuu merkittävästi ja sitä kautta ansiotuloverot. Siten verouudistus hyödyttää nimenomaan valtiota ja heikentää kuntien tuloa.
Mikä on puolueen kanta? Vai onko sitä?
Puolue ei ole virallisesti käsitellyt Hetemäen verotyöryhmän yritysverotuksen osiota, joten tähän kohtaan ei ole virallista puoluekantaa. Sen sijaan yrittäjäasioihin perehtynyt täysmuutos-ryhmä on sen tehnyt ja julkinen kannanottomme on tehty siten, että olemme sitoutuneet esittämäämme linjaukseen. Siinä vaiheessa kun asia tulee puolueessa käsittelyyn, olemme esittämämme linjan kannalla. Mikäli pääsemme eduskuntaan, pysymme edelleen kannassamme.
OK. Teillä tullee olemaan kova työ vakuuttaa puoluetoverit siitä, ettei ”rikkaiden” yrittäjien veroja lisätä. Hetemäen ryhmän ehdotus rikkaiden osinkoveroista on lähes täydellisesti sovitettu protestipuolueille.
Miten ei-osakeyhtiömuotoisten yrittäjien pääomatulovero ? Säilyisikö se 28%:ssa ? Kohtuutonta, että esim. maatalousyrittäjät ja puunmyyjät joutuvat pienistäkin pääomatuloista maksamaan enemmän kuin vastaava ansiotulo, vaikka samalla lailla kantavat yrittäjäriskiä.
Samoin teillä on kyllä uskottavuusongelma, kun Soini ajaa voimakkaita korotuksia pääomatuloveroihin. Onko teillä vapaat kädet äänestää eduskunnassa asiasta, vai tanssitteko Soinin pillin mukaan ?
Kiitos kommentistasi. On selvää, että ei ole loogista kohdella eri tavalla erilaisissa yhtiömuodoissa toimivia yrittäjiä pääomatulojen suhteen. Näin ollen kommenttisi koskien maatalousyrittäjiä ja eri yhtiömuotoja on ihan oikea. Ongelma tässä on, että osakeyhtiö maksaa tuloistaan ensin 26 % veroja. Sitten kun yrittäjä nostaa osakeyhtiöstä osinkoja, saa hän yrityksen varallisuuden mukaan (ts. yhtiöön sijoittamien varojen tai sinne jättämien voittojen vähennettyinä veloilla) osan osingoista (9% nettovarallisuudesta) verovapaasti. Tämä malli estää kahdenkertaisen verotuksen. Maatalousyrittäjillä ja henkilöyhtiöillä itse yritys ei maksa veroja, vaan kaikki verotetaan henkilön (omistajan/yrittäjän) verotuksessa. Hetemäen verotyöryhmän ehdotus on kohtuuton osakeyhtiömuotoisen yrityksen omistaja-yrittäjille, koska se tekee heille kahdenkertaisen verotuksen. Tämä tahtoo unohtua keskusteluissa. Olet oikeassa siinä, että erilaisista tuloista erilainen vero on järjetöntä. Tulisi olla yhdenmukainen verotus, oli tulo saatu sitten millaisesta yhtiöstä hyvänsä tai oli se luonteeltaan millaista tahansa (palkkatuloa/pääomatuloa/yrittäjätuloa). Kaikki eri mallit lisäävät eriarvoisuutta ja monimutkaistavat asioita.
Mitä tulee ns. siihen, mitä kantaa kukin edustaa, niin suurissa linjauksissa perussuomalaisten sisällä ollaan asioista yhtä mieltä, mutta yksittäisissä asioissa saatetaan edustaa erilaista näkemystä. Näin on kaikissa puolueissa. Koska edustamme yrittäjiä ja uskomme siihen, että yrittäjyyden kautta tämän maan talousmenestys rakentuu, niin kannanottomme ovat niistä johdettuja ja niitä sitoudumme myös eduskunnassa kannattamaan. 17.4. valitaan kansan edustajia. Puolueen saamien kansanedustajapaikkojen määrä ei tarkoita samaa kuin puolueen osuus äänivallasta äänestyksen 200:sta äänestä. Jos näin olisi, suuren salin äänestyksessä riittäisi yksi napinpainaja per puolue ja hänellä olisi yhtä monta ääntä, kuin puolueella on edustajia. Näin asia ei voi olla.
Mitä tulee Soinin kantaan pääomaverotuksesta, on hänellä lähtökohtana varmaan ollut se ongelma, joka tässä maassa on realiteetti. Elämme oikeasti taloudellisessa ahdingossa ja ylivelkaantuneessa tilassa, joten verotuloja on vain saatava. Sen takia populismia olisi ehdottaa, että kaikkia veroja vain lasketaan (vrt. kokoomuksen tuloverojen laskemiskaavailut). Esimerkkinä, kuinka eri tavalla äänestyksessä voidaan käyttäytyä, oli viime vuoden ydinvoimaäänestys. Viidestä edustajastamme neljä oli paikalla. Poissa oli varapj. Oinonen, josta oli sanottu, että hän äänestää puolesta. Samoin puheenjohtaja Soini on kyllä-kannalla. Neljä paikalla ollutta edustajaa äänesti vastaan. Tämä kertoo hyvin sen, että missään nimessä äänestys ei ole puhtaan Soinin linjausten jatke, vaan jokainen kansanedustaja on itsellinen kansan edustaja. Näin ollen onkin tärkeätä, että sen lisäksi, että valitsee puolueen isojen linjojen kautta, niin katsoo myös ketä puolueen sisällä äänestää hänen ajattelumaailmansa ja ajamiensa asioiden kautta.